Vēl 2013. gada pavasarī medijos izskanēja ziņa par unikāliem izgudrojumiem, kas radīti Latvijā un kuriem ir viss potenciāls, lai kļūtu par „Latvijas Nokia” – iekarotu pasaules tirgu un sasniegtu augstus panākumus.
Viens no šādiem uzņēmumiem, kas šādu īpašu ideju radījis, ir krietni pietuvojies sadarbības uzsākšanai ar investoriem. Pateicoties unikālajam risinājumam, kas SIA NACRI ļāvis radīt neparasti augstas efektivitātes hidro dzenskrūvi, uzņēmums izpelnījies lielu investoru interesi. Drīzumā Latvijā radīts dzenskrūvju veids varētu tik izmantots ūdens transporta peldlīdzekļos visā pasaulē.
Jaunais risinājums dzenskrūves izveidē radies gadu gaitā, nozares profesionāļiem un interesentiem domājot, kā dzenskrūves darbību padarīt efektīvāku – jaudīgāku, taču vienlaikus ekonomiskāku. Iegūtā ideja aprobējot ir bijusi pārsteidzoša, taču jau tagad tā uzrunājusi daudzus, kas nodarbojas ar ūdenstransporta līdzekļu ražošanu un ekspluatēšanu. Ne velti kāds no iespējamajiem investoriem izteicies: „Tas nav iespējams. Ja tas būtu iespējams, tad mūsu attiecīgie institūti sen jau būtu to atklājuši!”
Sporta motorlaivu attīstība pēdējos gados strauji iet uz priekšu un tas ir sporta veids, kurā tiek ieguldīti lieli līdzekļi, veltīta liela auditoriju – sportistu, sponsoru, līdzjutēju, īpašnieku – uzmanība. Dzenskrūvju ražotāji un paši sportisti arvien meklē jaunus veidus un tehniskus risinājumus, kā laivas padarīt ne vien ātrākas, bet arī ekonomiskākas, kā uzlabot rādītājus un samazināt regulāros izdevumus. Ūdens motosportā atrastie jaunie dzenskrūvju tehniskie risinājumi var būt īpaši vērtīgi un novērtēti ūdens komerctransporta nozarēs.
Tehniskajos sporta veidos milzīga nozīme ir katrai, pat vissīkākajai detaļai, katram iegūtajam ātruma pieauguma kilometram. Izņēmums nav ūdens motosports, kurā sportisti un mehāniķi skurpulozi strādā ar dzenskrūvju formu un veidiem, cerot atrast visefektīvāko,vispiemērotāko. Šādu pasākumu kontekstā izdevās novērot būtisku vilkmes pieaugumu pilnas iegrimes režīmā, izmēģinot īpašu dzenskrūves lāpstiņu veidu. Jau vēlāk, analizējot šo novērojumu, tika pieņemts lēmums to izpētīt padziļināti.
Jau pirmie provizoriskie izmēģinājumi parādīja, ka oriģinālās konstrukcijas dzenskrūve var strauji palielināt efektivitāti, samazinot degvielas patēriņu. Dzenskrūves efektivitāti ideālos apstākļos iespējams palielināt līdz pat 75%. Gada laikā nozarē tas var sniegt ekonomisko pienesumu aptuveni 20 miljardus USD. Jaunais dzenskrūves risinājums var tikt izmantots gandrīz jebkurā ūdens komerctransporta nozarē. Un tas investoriem ir piesaistoši.
SIA NACRI potenciālo investoru interesi skaidro ar atklājuma nozīmīgumu nozares attīstībā. „Esam radījuši ideju un turpinām strādāt pie produkta izpētes, kas var dot milzīgu ekonomiju fosilās degvielas patēriņa veidā. Papildus kā ļoti svarīgs ir jāmin ekoloģiskais aspekts – pārvadājumos tiks patērēts mazāks degvielas daudzums. Tas vēlreiz apliecina, ka arī Latvijas vietējiem uzņēmumiem ir visas iespējas, tikai jāprot tās atpazīt, izmantot, attīstīt un realizēt. Darbā ar investoriem liela nozīme ir profesionāļu atbalstam, ko labprāt izmantojam,” atzīst idejas autors un izstrādātājs Uldis Atmats. Patlaban SIA Nacri neatlaidīgi strādā pie idejas noslīpēšanas : patstāvīgi tiek veidota visai nopietna dzenskrūvju parametru salīdzināšanas/mērīšanas iekārta, kura ļaus padziļināti izpētīt atklājuma nianses. Diemžēl ir jau vairākkārt nācies atteikt uzrunāto investoru piedāvāto laboratoriju izmantošanu ārzemēs. Iemesls – ārkārtīgi sensitīvas komercinformācijas noplūdes varbūtība. Uzņēmumā strādājot ar atklājumu pēc t.s. resursu atlikuma modeļa, grūti ir prognozēt tā patieso „iziešanas dzīvē” brīdi, tādēļ tiek meklēts gudrs un tālredzīgs investors.
SIA NACRI sadarbībā ar LUAC un Latvijas Izgudrojumu un inovāciju centru “Latvia Invent” šobrīd uzsākuši sarunas ar vairākiem potenciālajiem investoriem, lai gūtu iespējas ideju realizēt un ieviest.